• Şeyda Erbay

Akıllı telefonla yatağa girmek ne kadar akıllıca?


Vazgeçmek zor biliyorum fakat geceleri telefon ya da tabletle yatağa girmek sağlığımız için hiç de iyi bir fikir değil.

Akıllı telefon ekranları en güneşli günlerde bile görülebilmesi için mavi bir ışık yayarlar.

Fakat geceleri gün ışığını taklit eden bu mavi ışığa maruz kaldığınızda beyniniz gece vakitlerinde üretilen melatonin hormonu salgılamayı durdurur. Melatonin hormonu beyninize “uyku vakti” geldiği uyarısını gönderen hormondur.

[Melatonin, kişiden kişiye değişse de yaklaşık olarak 23:00 ile 05:00 saatleri arasında salgılanan bir hormondur. Hormonun temel görevi vücudun biyolojik saatini koruyup ritmini ayarlamaktır. Bunun haricinde melatoninin güçlü salgılanmasının kansere karşı koruyucu etkisi vardır.] Kaynak:vikipedi

Ekran ışığı uyku döngünüzü bozduğu gibi uykuya dalmayı ve derin uyku uyumayı da zorlaştıracaktır. Düzensiz uyku ve uyku eksikliği; hafıza problemi, öğrenme güçlüğü, dikkat eksikliği, uzun vadede kronik uykusuzluk gibi potansiyel rahatsızlıklara yol açabilir.

Melatonin üretim seviyesi baskılanan ve vücut saati düzensiz kişiler depresyona daha kolay kapılabilmektedirler. Düzensiz uyku ve melatonin eksikliği açlığı kontrol eden hormonları da etkilediği için obezite gibi problemlere de yol açma riski taşıyor.

Peki ne yapabiliriz?

Bununla birlikte yukarıda bahsedilen mavi ışığı filtreleyen kimi mobil uygulamalar da var: Bunlar arasında Twilight, Night Owl - Screen Dimmer- Bluecut Filter dikkat çekiyor. Ayrıca PC, Mac, Linux ve iphone için de f.lux çok yaygın kullanımı olan, ücretsiz bir program.

Bu uygulamalar telefon ya da tabletinizin ekranını günün saatine adapte ediyor. Güneş battıktan sonra mavi ışığı yumuşak kırmızı bir renkle filtreliyorlar. Filtre yoğunluğu bulunduğunuz bölgedeki gün doğumu ve gün batımı saatlerine göre otomatik ayarlanıyor.

#uyku #uykubozuklukları #telefon #maviışık #akıllıtelefon #melatonin #hormon #depresyon #vücutsaati #hafıza #öğrenmegüçlüğü #flux #bluelight #filtre #twilight

0 görüntüleme